Tom & De Pesters

Tom z’n nieuwe schooldag begint.
Hij kijkt er alles behalve naar uit.
Al maandenlang wordt hij gepest.
Niemand helpt hem.
Ook de leraren helpen hem niet.
‘Misschien is een sociale vaardigheids training wat voor jou’.
Tom vindt dat hij niet het probleem is.
Hij ziet er wat molliger uit en komt soms wat moeilijk uit z’n woorden.
‘Maar dat is toch geen rede om mij te pesten?’.
Dat is hoe Tom er tegenaan kijkt.

Eenmaal bij het schoolplein begint het alweer.
“Tom, ouwe oliebol’ roept één van de pesters naar hem.
Tom kijkt wat beteuterd voor zich uit.
Dit wordt weer zo’n dag denkt hij.
Een leraar roept naar de pester dat ‘hij dat niet nog eens mag zeggen’.
‘Alsof dat helpt’ denkt Tom.
Lachend loopt de pesters naar z’n vrienden toe.
Een meisje die het allemaal ziet gebeuren houdt wijzelijk haar mond.
De bel gaat.
Het is tijd voor de eerste les.

Na 10 minuten krijgt Tom al het eerste propje naar z’n hoofd.
‘Hey jongens kappen nu’ zegt de docent zuchtend.
Tom zegt zacht in zichzelf ‘nu worden ze bang’.
Maar toch blijkt het effect te hebben.
De eerste les komt Tom verder zonder problemen door.

Bij de tweede les gaat het echter helemaal mis.
Eén van de pesters roept dat een meisje uit hun klas hem leuk vindt.
Dat meisje hoort het ook en roept kwaad dat zij niet ‘op zo’n oliebol valt’.
De pester roept naar Tom ‘oh pik je dat’.
Tom roept in al z’n woede dat hij ook niet op zo’n ‘magere lat’ valt.
Het meisje wordt kwaad en wilt Tom op z’n bek slaan.
Een vriendin van het meisje kan haar nog net tegenhouden.
Een van de pesters neemt het op voor het meisje en slaat Tom in z’n gezicht.
De docent roept dat iedereen die erbij is betrokken eruit gestuurd is.
Niemand lijkt de luisteren en Tom ligt inmiddels op de grond.
De een naar de andere klapt krijgt hij.
Hij kan weinig doen, behalve zichzelf proberen te beschermen.
Een paar klasgenoten filmen het.

Tom besluit naar het voorval naar huis te gaan.
Zijn ouders zijn beide aan het werk en ook z’n zus is niet thuis.
Hij moet zichzelf redden.
Inmiddels weet hij niet beter dan dat hij zichzelf moet redden.
Hij gaat naar z’n slaapkamer en besluit heavy metal muziek aan te zetten.
Het geluid staat op standje burenruzie en Tom fokt zichzelf helemaal op.
In al zijn woede pakt hij een stok en slaat zijn halve kamer aan gort.
Terwijl veel spullen stuk op de grond liggen barst Tom in tranen uit.

Als z’n ouders en zus toevallig tegelijk thuiskomen treffen ze Tom achter z’n Xbox aan.
Tom z’n oog is helemaal blauw en ook andere lichaamsdelen zitten onder de blauwe plekken.
Geschrokken vraagt z’n moeder wat er gebeurd is.
Tom legt alles uit terwijl z’n zus inmiddels de ravage van Tom z’n kamer bekijkt.
‘Fucking hell’ roept zij.
Inmiddels bekijken de ouders van Tom ook z’n kamer.
Geschrokken komen de ouders en z’n zus weer naar beneden.
‘Tom jij hebt echt hulp nodig’ zegt Tom z’n vader.
‘Ik los het zelf op’ zucht Tom.

Inmiddels verschijnen de filmpjes van eerder die dag op Snapchat en WhatsApp.
Ook op bepaalde websites duikt het filmpje her en der op.
Veel mensen spreken er schande van en hebben het met Tom te doen.
Maar dat is digitaal, Tom zal juist in het dagelijkse leven meer aandacht willen.
Dat lijkt er nog steeds niet echt van te komen.
Gelukkig heeft hij wel alle support van z’n ouders en zus.

De avond vordert en z’n zus vraagt of Tom zich niet beter een tijd ziek kan melden.
Maar Tom weigert dat.
Hij wilt z’n gezicht laten zien en bewijzen dat hij geen sukkel is.
‘Zal je dat wel doen?’ vraagt z’n moeder angstig.
‘Ja’ roept Tom zelfverzekerd.
‘Je gaat geen gekke dingen doen toch’ vraagt z’n vader bezorgd.
‘Nee’ zegt Tom.
Terwijl z’n vader die vraag stelt denkt Tom er even over na om een mes naar school mee te nemen.
Snel bedenkt Tom zich weer.
Hij wilt niet jaren de gevangenis in.

Tom z’n nieuwe schooldag begint.
Hij kijkt er meer naar uit dan ooit.
Vol zelfvertrouwen stapt hij het schoolplein op.
Een paar klasgenoten kijken hem verbaast aan.
Een leraar kijkt lichtelijk geschrokken naar Tom.
Tom reageert met ‘goedemorgen’.
‘Goedemorgen’ reageert de leraar met verbazing in z’n stem.

De bel gaat en de eerste les begint.
De eerste les van vandaag is gym.
‘Een mooi moment om z’n andere ik te laten zien’ denkt Tom.
De pesters zijn lichtelijk verbaast dat Tom vandaag naar school gekomen is.
Maar ze hebben bedacht om een deel 2 van het filmpje van gisteren te maken.
Als alle jongens in de kleedkamer zitten begint één jongen stiekem te filmen.
Een van de pesters loopt naar Tom en daagt ‘m wat uit.
Dan staat Tom op en slaat één van de pesters vol op z’n gezicht.
Daarna volgen er nog twee raken klappen.
De pester gaat aangeslagen op de grond zitten.
‘Wie is de volgende’ schreeuwt Tom.
Een andere pester probeert Tom te schoppen.
Ook deze pester krijgt een paar flinke tikken van Tom.
De rest van de kleedkamer kijkt steeds angstiger naar Tom.
Tom pakt één van z’n schoenen en gooit deze recht tegen de 3e pester z’n hoofd.
‘Wie wilt nog meer klappen van deze oliebol’ schreeuwt Tom.
Dan stormt de leraar binnen en pakt Tom beet.
Tom wordt naar de gymzaal begeleid.
Dan bekijkt de leraar de kleedkamer.
De filmer is inmiddels gestopt met z’n filmpje.
Niemand durft nog iets te zeggen.

De leraar loopt naar Tom en geeft aan ‘dat dit echt niet kan’.
‘En dan zegt een leraar die al maanden niets doet’ schreeuwt Tom.
‘Dit pik ik niet, eruit’ buldert de leraar.
Tom lacht, loopt terug naar de kleedkamer en pakt z’n spullen.
Terwijl Tom naar buiten loopt roept hij nog ‘doei sukkels’.

Tom zit inmiddels bij de conrector.
De conrector roept dat hij hem een lange schorsing zal gaan geven.
‘En wat krijgen de pesters’ vraagt Tom.
‘Wordt jij gepest dan’ vraagt de conrector verbaast.
Tom laat het filmpje aan de conrector zien die met z’n mond vol tanden staat.
‘Oké, ja uh…’, hier kom ik nog op terug.
‘Ga maar naar de volgende les’ zegt de conrector verward.
Tijdens de gymles heeft iedereen het over wat er gebeurd is.

Bij de volgende les verwacht Tom allerlei wraakacties.
Maar niemand zegt iets.
Tijdens de les zelf is het heel rustig en valt niemand Tom lastig.
In de daaropvolgende middagpauze loopt het meisje waarmee hij gisteren ruzie kreeg naar hem toe.
‘Ben je boos op mij’ vraagt zij met angst in haar stem.
‘Wat gisteren is was gisteren’ reageert Tom.
‘Dat is zo, maar ik wil toch mijn excuses aanbieden’ reageert het meisje.
‘Excuses geaccepteerd’ reageert Tom.
Het meisje geeft Tom een knuffel en zegt nogmaals sorry.
Tom voelt zich wat onwennig.
Het meisje geeft aan ‘dat zij moet gaan’ en loopt weg.

Vlak voor de volgende les begint komt de filmer naar Tom toe.
‘Wauw man, jij hebt echt gekke moves’ roept hij enteausiast.
Tom kijkt wat onzeker voor zich uit.
De filmer zegt ‘ik heb ook dit filmpje op internet gezet en iedereen vindt jou echt een held’.
Tom geeft aan dat het vast wel mee zal vallen.
‘Nee man, hier check deze reacties’ antwoordt de filmer.
Tot z’n stomme verbazing ziet Tom dat de filmer gelijk heeft.
‘Cool man’ reageert Tom zelfverzekerd.
De rest van de schooldag verloopt heel relax voor Tom.
Niemand valt hem meer lastig en de stemming lijkt een stuk positiever.

Bij thuiskomst kijkt Tom op z’n computer of hij het filmpje van hem kan vinden.
Tot zijn verbazing ziet hij dat z’n actie viral aan het gaan is.
Veel mensen keuren geweld af, maar snappen ‘gezien dat hij gepest wordt en het eerste filmpje’ z’n reactie wel.
Ook bekende mensen twitteren over het filmpje met Tom in de hoofdrol.
Zijn ouders en zus hebben het filmpje inmiddels ook gezien.
Zij zijn blij dat Tom zo van zich af heeft gebeten en hopen dat het pesten hiermee gestopt is.

Inmiddels is het een maand verder.
Tom wordt inderdaad niet meer gepest.
Hij wordt nu gerespecteerd en heeft in de school zelf inmiddels ook wat vrienden gemaakt.
Ook heeft Tom inmiddels een vriendinnetje.
Het leven lacht Tom toe en hij gaat weer graag naar school.
Ondanks de conrector hem (en uiteindelijk de pesters ook) een waarschuwing heeft gegeven.
Als hij nogmaals gaat vechten moet hij van school af.
Maar Tom weet dat zoiets niet meer nodig hoeft te zijn.
Hij wordt nu eindelijk met rust gelaten.